vrijdag 30 januari 2015

Nederlands didactiek

Het vak Nederlands didactiek omvat 5 opdrachten + openboekexamen.
De 5 opdrachten waren niet zo simpel om te maken.
Hier een opsomming van de opdrachten:

  • lesvoorbereiding maken.
  • kinderliteratuur: 4 prentenboeken analyseren + bespreken.
  • taalmethodes.
  • kleutertheater.
  • verteltas
Een lesvoorbereiding maken was niet zo eenvoudig als het lijkt.
Wat de kinderliteratuur betreft is dubbel zo moeilijk. Je moet 4 kinderboeken lezen, analyseren en bespreken. Ik vond dit een moeilijke opdracht om te maken. Hoe analyseer je een kinderboek?
Je moet echt alles uit een kinderboek analyseren tot in de kleinste detail en dan uitgebreid bespreken.
Ik ken niet veel bekende auteurs of illustratoren. 

Dan de opdracht van taalmethodes. Wat zijn taalmethodes? Niet alle scholen werken met taalmethodes. Hier moesten we 2 taalmethodes kiezen volledig lezen en apart bespreken en nadien ze allebei vergelijken. 
Ik heb een interessante link gevonden waar verschillende taalmethodes staan uitgelegd.
Hier alvast de link zodat je eens kunt kijken waarover taalmethodes gaan en wat het eigenlijk inhoudt. 

de opdracht kleutertheater. Wat houdt deze opdracht in. Je moet naar een kleutertheatervoorstelling gaan kijken en daar een uitgebreid verslag van maken + ticket als bewijsmateriaal dat je effectief bent gaan kijken.
Hier in het Antwerpse zijn niet zo heel veel kindertheatervoorstellingen die echt vanaf 2,5 jaar zijn.
Ik heb toch reeds een voorstelling gevonden en ik ga deze in februari bijwonen.
Het kindertheaterstuk noemt 'Kapot'.
Hieronder wat informatie over mijn kindertheatervoorstelling:
Het kartonne konijn kapot!

Het huis ontwaakt, de trap kraakt
Holderbolder naar benee
Drup drup, de kraan loopt, pling plong
Licht aan en uit, is daar iemand, nee, kapot ...
Kloeng, swisch, woepa, doef, de pannekoeken vliegen in 't rond
Krik, kraak, is het kapot
Daar komt een varken uit de kast!

Het huis leeft!
Welke peuter heeft nog niet voor een draaiende wasmachine gezeten.
En als het dan even stopt, is het “Kapot!”.

Kapot! is een absurde, muzikale peutervoorstelling.
Met klank, licht, schaduw en lichaamstaal komt het huis tot leven. Soms herkenbaar, soms absurd en soms lijkt het wel een cartoon.




De laatste opdracht een verteltas/koffer maken. Hoe begin je hier aan dacht ik bij mezelf.
Ik ben gaan opzoeken en gaan rondvragen in de kleuterschool waar ik werk wat een verteltas eigenlijk allemaal inhoudt. 
Een verteltas is een tas waar 2 kinderboekjes inzitten, 2 spelletjes rond het boek of thema, verkleedmateriaal of  poppenspel materiaal om het verhaal te kunnen naspelen. Een schriftje waar de ouders in kunnen schrijven over de belevenis van de verteltas, een inhoudstafel en korte handleiding.
Hier alvast een voorbeeld van een verteltas:
 verteltas: Kleine muis zoekt een huis.
Ik heb een interessante link gevonden waar je meer uitleg vindt over een verteltas.

Het was veel werk om al deze opdrachten tot een goed einde te brengen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten