zaterdag 31 januari 2015

Beeld inhouden

Voor het vak beeld inhouden moeten we een schriftelijk examen afleggen, een praktisch examen en 5 opdrachten maken.

Het vak beeld spreekt voor zich. Het vak heeft te maken met knutselen, de beeldaspecten.
Voor het praktisch examen moesten we zelf een stuk fruit meebrengen, schelpen, een papieren zakdoekje, potloden.
Als opdracht kregen we teken een stuk fruit met drie verschillende hardheden van potloden. Ik heb voor mijn examen een banaan getekend.
Hier is het resultaat:
Het is niet simpel om zomaar een stuk fruit te tekenen. Ik heb toch wel twee keer thuis geoefend voordat ik mijn examen ging afleggen.

Wat de opdrachten betreft.
Opdracht waarnemingstekenen schoen in houtskool. We mochten zelf een schoen kiezen en die helemaal overtekenen in houtskool. Dit was nog moeilijkere dan een stuk fruit tekenen.
Hiervoor heb ik toch wel een aantal keren opnieuw begonnen voor de verhoudingen klopte met de echte schoen. 

Opdracht experimenteren vlakke verwerkingsmogelijkheden: experimenteren met verf. We moesten 5 werkjes maken met enkel verf en 5 werkjes met gemengde techniek verf + zout of verf + scheerschuim. Dit vond ik een leuke opdracht om uit te voeren.

Opdracht boetseren met zoutdeeg. We mochten zelf een kinderboek kiezen en daaruit een figuurtje van volledig maken in zoutdeeg. Dit was geen simpele opdracht. Je moest letten op de dikte, de vorm, de lijnen in de prent, alle deeltjes moesten apart gemaakt worden en niet uit één geheel. Je moest het figuurtje dan op een deksel van een schoendoos vastkleven maar daarvoor moest je eerst het deksel schilderen zoals de achtergrond van de tekening die in het boek stond.
Hier een voorbeeld van mijn figuurtje: 
boek: Vrolijk kerstfeest.

Opdracht ontwerpen van een originele beker/vaas vanuit PET flessen. Hier heb ik toch wel even het internet moeten raadplegen om leuke ideetjes te zoeken voor het maken van een vaas of beker van petflessen. 

Als laatste opdracht een muzische koffer maken. Breng een oude koffer weer tot leven. Je moest een ouden koffer schilderen, maar niet zomaar schilderen. We moesten een kinderboek kiezen en daar weer een prent uit kiezen en die dan op de koffer schilderen. Het was fijn werk en moeilijk om een goede prent of boek te vinden. We moesten de koffer helemaal schilderen, er mochten geen vrije plekken overblijven.
Ik heb zelf een houten koffer gemaakt en daarna ben ik het boek 'De mooiste vis van de zee' gaan halen in de bibliotheek. 
Hier mijn resultaat: 
boek: De mooiste vis van de zee
Jullie zullen denken amai wat een opdrachten. Moeten jullie dit allemaal doen voor de kleuteropleiding. Het antwoord is ja!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten